كشور باستانی ایران ( پرشیا ) با یك تمدنی كهن یکی از پایهگذاران در عرصه طراحی گرافیكی و هنر است. امروزه موزههای سراسر جهان دارای نمونههای اولیه طراحی گرافیك ایرانی بر روی فلز و یا ظروف سفالی- مهرها -كاشیها- گچ بری -فرش ابریشمها و انواع لباسها میباشند.
بعضی از نمونههای این هنر باستانی دارای شهرت و آوزاه جهانی میباشند و طرحهای روی فرش با سفال- نقاشی- مینیاتوری خوشنویسی و مصور سازی كتابها به عنوان آثار ایرانی كاملا قابل تشخیص هستند.
گرافیك مدرن در ایران برای اولین بار در اواخر قرن 19 در غالب طراحی و تصویر در روزنامهها و مجلههای آن دور ظاهر شد و تكامل و پیشرفت آن ادامه یافت اما تا قبل از این تاریخ در اواخر قرن 18 تعدادی پوسترهای ملی ( عامیانه ) به روش چاپ سنگی تهیه و در ایران توزیع شده بودند.
شرح وقایع مذهبی و یا گفتههای معروف فلاسفه شعرا و نویسندگان به بهترین نحو و در غالب سبك زینتی برجستهای طراحی و مصور سازی میشدند.
طراحی آگهی اولین بار در سال 1908 در تهران آغاز شد و از آن پس طراحی گرافیك ایران به تدریج سبك غربی را پیش گرفت دانشكده هنرهای عالی در سال 1941 در دانشگاه تهران تاسیس شده و دورههای هنری گرافیك و طراحی در آن ارائه گردید طی سالیان گذشته فارغالتحصیلان این دانشكده بیشترین كارگاههای گرافیك كنونی در تهران را تاسیس كرده اند.
امروزه علاوه بر این دانشكده چهار موسسه تحصیلات عالیه دیگر به همانند 6 مدرسه هنر و كه در آنها رشته طراحی گرافیك عرضه میشود وجود دارند كه بالغ برهزار دانشجو در هر سال پذیرش میكنند این رقم دال بر گسترش طراحی گرافیك در رشتههای گوناگونی همانند چاپ آگهی سینما و تلویزیون در ایران میباشد.
در سال 1964 اولین نمایشگاه گرافیك در تهران برگزارشد و از آن پس طراحان گرافیك ایران آثارشان را در دو بخش گروهی یا انفرادی به طور منظم به نظر میگذارند در سال 1978 اولین دو سالانه طراحی آسیایی در تهران گشایش یافت و در آن كارهایی از تمام كشورهای آسیایی به نمایش در آمد و لی پس از چندی فعالیت این نمایشگاه متوقف شد- اولین دو سالانه طراحان گرافیك ایران در سال 1988 و دومین آن در سال 1999 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید. جدا از نمایشگاه نام برده سه نمایشگاه بینالمللی تصویر سازی كتاب كودكان نیز در تهران برگزار شد. همچنین طراحان گرافیك ایران آثارشان را به نمایشگاههای بینالمللی مانند دو سالانه پوستر ورشو در سالانه پوستر lahti در فنلاند و نمایشگاه Bratislava در اسلواكی به معرض نمایش گذاشتند .
امروزه كارهای آثار طراحان گرافیك ایران به تدریج در عرصههای بینالمللی به رسمیت شناخته میشود و بسیاری از نمونههای هنری آنها در نشریات حرفهای به صورت برجستهای نشان داده شده است.
این هم از تاریخ گرافیک ایران به قلم مرتضی ممیز